شما اینجا هستید

اخبار » آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد
گروه : اخبار

به گزارش دنیای موسیقی- سعیده کتیرایی: در ابتدای این مراسم گروه سرود «فرزندان ایران» به رهبری مهرداد سعیدا روی صحنه آمدند و قطعات «صلح» و « ای ایران» را اجرا کردند. پس از پخش کلیپ مرور جشنواره سی و هشتم، پیام ویدئویی محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی و بهزاد عبدی دبیر جشنواره پخش شد.

اولین بخش اهدای جوایز به بخش جایزه «ترانه» اختصاص داشت که با حضور مسلم نادعلی‌زاده (دبیر جایزه)، بیانیه هیئت داوران چهارمین جایزه ترانه فجر قرائت و در ادامه با حضور اعضای هیئت داوران، محمدعلی مودب، ناصر فیض، مهدی امین‌فروغی، محمود اکرامی‌فر، محمود حبیبی کسبی، مجید افشاری و مسلم نادعلی‌زاده جوایز این بخش به برگزیدگان اهدا شد.

در این بخش میلاد عرفانپور تجلیل ویژه شد و در بخش تقدیرها جوایز به محمدمهدی سیار، جواد اسلامی، سعید بیابانکی، قاسم ساجدی و نغمه مستشارنظامی رسید.

بخش دیگر جوایز مربوط به جایزه «موسیقی و رسانه» بود که اعضای هیئت داوران مصطفی اسدزاده، محمدمهدی مولایی، بهارک محمودی، احمد صدری، دبیر جشنواره (حسین سرافراز) و مهدی سالم (مدیر عامل بنیاد رودکی) برای اهدای جوایز برگزیدگان روی صحنه حاضر شدند.

بیانیه هیئت داوران چهارمین جایزه «موسیقی و رسانه» توسط حسین سرافراز قرائت و اسامی برگزیدگان به این شرح اعلام شد:

فاطمه رفاهتی برای مطلب «خیامی نوای حکیم نیشابوری از نای بوشهری‌ها» تقدیر شد.

عبدالله طرفی مدهوش (مستند یادگار خوزستان)، آزاده شاهرخ‌مهر (مستند نغمه در نغمه) و محمد منسوجیان (مستند ترانه صلوات بر محمد ص) در بخش آثار دیداری و شنیداری به ترتیب اول تا سوم شدند.

علی نامجو (همزمان با شهرت در خوانندگی گزینه وزارت شدم)، رضا نامجو (دل پرویز یاحقی را شکستند) و سیدمهدی موسوی‌تبار (آهنگ رسوایی) در بخش مطبوعات به ترتیب اول تا سوم شدند.

پس از آن نوبت برگزاری آیین بزرگداشت استادان محسن نفر (آهنگساز، پژوهشگر و مدرس موسیقی) و خالو قنبر راستگو (موسیقیدان جنوبی و نوازنده جفتی) رسید که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند. بخش دیگر برنامه نوبت به اهدای جایزه هنری «گوهرشاد» رسید که جایزه این بخش از سوی محمدمهدی اسماعیلی به علیرضا افتخاری اهدا شد.

تقدیر از رسانه‌های برتر در حوزه اطلاع‌رسانی در ایام جشنواره سی و هشتم بخش دیگری از مراسم بود. خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری آنا، خبرگزاری برنا، خبرگزاری صبا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری تسنیم و روزنامه ایران به ترتیب در فهرست رسانه‌های برتر این دوره از جشنواره قرار گرفتند.

همچین، در طول سال گذشته هنرمندان مختلفی نشان درجه یک هنری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند؛ در این مراسم از سه استاد برجسته یعنی غلامرضا صوفی (آوازخوان مقامی تربت جام)، غلامحسین غفاری (نوازنده و مقام‌خوان تربت جام) و وحید اسدالهی (نوازنده ناقاره) تقدیر شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه چهارم اسفند در مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر که با تجلیل از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره همراه بود، برپایی دوره سی و هشتم جشنواره موسیقی فجر را اتفاق مهمی در حوزه فرهنگ و هنر کشور دانست و گفت: این دوره از جشنواره با حضور پرشور هنرمندان بخش های مختلف حوزه موسیقی به دوره ای خاطره‌انگیز  و به یادماندنی ادوار مختلف جشنواره بدل شد.

وی در ادامه با قدردانی از هنرمندانی که با حضور پرشور خود، نقشی مانا در تاریخ فرهنگ و هنر ایفا کردند، گفت: خوشبختانه این دوره از جشنواره به موج بلندی برای پاسداشت هنر متعالی موسیقی اصیل ایران عزیز تبدیل شد. نقاط مختلف ایران عزیز دارای شان و رتبه ای اختصاصی در حوزه موسیقی است و هنرمندان موسیقی در سراسر کشور با نجابت کامل و حداقل توقعات می‌درخشند.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ در دوره جدید به دنبال ایجاد زمینه های ارتقای موسیقی اصیل ایرانی است، خاطرنشان کرد: طی یکسال و نیم اخیر تالارهای فرهنگ و هنر کم نظیری در شهرهای مختلف در اختیار اهالی هنر قرار گرفته است و در آینده نیز سالن های مجهز با پیشرفته ترین امکانات در شهرهای دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و در مجموع امیدواریم این اتفاق بزرگ به گسترش موسیقی اصیل ایرانی کمک کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: درخشش جوانان آینده دار در کنار حضور دلگرم کننده پیشکسوتان و بزرگان موسیقی، موضوع امیدبخش جشنواره امسال بود، همچنین بخش موسیقی نواحی جشنواره نیز از سال آینده همانند جشنواره تئاتر فجر در مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد.

پس از اجرای گروه «شبدیز» بیانیه هیئت داوران بخش جایزه باربد از سوی دبیر این بخش مجید اخشابی قرائت شد و اعضای هیات داوران سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر متشکل از اولگا خومووا، آنتوان تونونف، هادی آرزم، همایون رحیمیان، هوشنگ جاوید، رضا مهدوی، بهزاد عبدی و مجیدی اخشابی برگزیدگان را به این شرح اعلام کردند:

برگزیده مردمی بخش سرود

گروه سرود «شمیم یاس» به سرپرستی فاطمه‌سادات قاضوی

برگزیدگان مسابقه ملی موسیقی ایران

دیپلم افتخار بهترین گروه‌نوازی به دو گروه «هور» از تهران به سرپرستی حسین روزبهانی و گروه «کوبان شمس» از همدان به سرپرستی مهدی حبیب‌وند اهدا شد.

بخش کتاب موسیقی

در بخش کتاب آموزشی هوتن شرف‌بیانی برای کتاب «ردیف موسیقی ایرانی و ضربی‌های یوسفی فروتن» برگزیده شد.

در بخش کتاب‌های تئوری هم مجموعه آثار امیر انجیری با کتاب «تئوری موسیقی رساله ریتم» به‌عنوان برگزیده معرفی شد.

در حوزه کتاب‌های پژوهشی (تاریخی و فنی) محسن شریفیان برای کتاب «باب الهوا» درباره موسیقی مردم‌شناسی جزیره کیش برگزیده شد.

بخش موسیقی نواحی

در این بخش دیپلم افتخار به احسان جوکار برای آلبوم «حرا» رسید و محسن شریفیان برای آلبوم «لوکا» جایزه باربد را از آن خود کرد.

بخش موسیقی دستگاهی

آهنگسازی موسیقی بی‌کلام

در این بخش دیپلم افتخار به محمدعلی نجف‌پور برای آلبوم «اوراد» رسید.

در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی، دیپلم افتخار را  سیدمحمد حسینی برای آلبوم «جز عشق ندارم هنری»  دریافت کرد.

در بخش آهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی بی‌کلام امیرحسین سمیعی برای آلبوم «اروند» جایزه باربد را از آن خود کرد.

بخش موسیقی پاپ

دیپلم افتخار خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیق به غلامرضا صنعتگر و عارف علیزاده برای آلبوم «تهران جان» و جایزه باربد به وهاب ابراهیمی برای آلبوم «باید ستاره شد» رسید.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی برگزار شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی