شما اینجا هستید

اخبار » ارنستو لکونا چیزی بیش از یک پیانیست و آهنگساز است

به گزارش دنیای موسیقی- سعیده کتیرایی، او همان شخصی است که اولین ارکستر لاتین موفق را به آمریکا آورد، بسیاری از چهره های سرشناس موسیقی لاتین را پرورش داد و آهنگ های ماندگار بسیاری را تصنیف کرد. او به عنوان نویسنده اشعار در رقابت با تین پن الی (Tin Pan Alley) به موفقیت دست یافت و همزمان به عنوان یک آهنگساز کلاسیک معاصر نیز شناخته شد.

ارنستو در ششم آگوست سال ۱۸۹۵ در شهر گوآناباکوا (Guanabacoa) کوبا متولد شد. پدرش ویراستار روزنامه بود. او که کودک بسیار باهوشی بود در پنج سالگی آموزش موسیقی را آغاز کرد، دو خواهر و دو برادر داشت که همگی نوازنده بودند. از خواهربزرگترش – ارنستینا – درس و مشق پیانو می گرفت.

در هنرستان ملی موسیقی هاوانا مشغول به تحصیل شد و در سن ۱۵ سالگی از آنجا فارغ التحصیل شد. سپس در کنار موریس راول (Maurice Ravel) در پاریس به تحصیل موسیقی ادامه داد؛ به آمریکا رفت و در آنجا به اجرای تک نوازی پرداخت.

در سال ۱۹۲۷ یکی از ماندگار ترین قطعات موسیقی فلامنکو بنام Malaguena (بخوانید مالاگنا یا مالاگوئنا) را به عنوان اولین اثر برجسته اش در زمینه آهنگسازی، در سالن تئاتر راکسی (Roxy Theather) در شهر نیویورک معرفی و اجرا کرد.

اثر دیگر او اندالوچیا (Andalucia) در سال ۱۹۳۰ به بازار عرضه شد، که بعد ها در سال ۱۹۴۰ مجددا با متنی به زبان انگلیسی با نام The Breeze and I معرفی شد.

به دنبال موفقیت ارکستر دون آزپیازو (Don Azpiazu) در یکی از سالن های هاوانا به عنوان اولین گروه لاتینی که در آمریکا به فعالیت حرفه ای مشغول شد، لکواونا یک ارکستر کوبایی به نام برادران پاولو را تشکیل داد که بعد ها نام آنرا به Lecuona Cuban Boys تغییر داد.

این گروه با موفقیت بسیاری در آمریکا و اروپا مواجه شد و تا اواسط دهه ۱۹۳۰ که گروه از هم پاشیده شد، به کار خود ادامه داد. او در آن سال در فیلم موزیکال Cuban Love Song ظاهر شد.

لکواونا در قالب های مختلف آهنگسازی می کرد، از کانتاتا (موسیقی خاصی برای یک ساز و گروه کر) گرفته تا قطعاتی برای پیانو؛ آهنگ ها و اشعارش جزو ماندگارترین آهنگ هاست.

انجمن ضبط و پخش موسیقی BMI برای پخش The Breeze and I بیش از یک میلیون تقاضا داشت. از دیگر آهنگ های معروف او می توان به Dust on the Moon یا Say Si Si یا Maria My Own و … اشاره کرد.

لکواونا جزو اولین آهنگسازان فیلم بود که برای تعداد بی شماری از فیلم های آمریکایی و آمریکای لاتین موسیقی تهیه کرد از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

Under Cuban Skies, MGM – ۱۹۳۱ ●Free Soul, MGM – ۱۹۳۱ ●

Susana Lenox, MGM – ۱۹۳۱ ●

Pearl Harbor, MGM ●

La Cruz y La Espada (The Cross and The Sword), MGM ●

Always in My Heart, Warner Bros – ۱۹۴۲ (کاندید اسکاربهترین آهنگ) ●

One More Tomorrow, Warner Bros – ۱۹۴۶ ●

Carnival in Costa Rica, ۲۰th Century Fox – ۱۹۴۷ ●

Maria La O (Mexican film) ●

Adios, Buenos Aires (Argentine film) ●

La Ultima Melodia (Cuban film) ●

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی