شما اینجا هستید

اخبار » جایگاه ساز دف مجالس عروسی نیست/ تولید چند اثر عرفانی
گروه : اخبار , پیشخوان

به گزارش دنیای موسیقی به نقل از مهر، ابراهیم مرادی نوازنده دف و سرپرست گروه کوبه‌ای نوازان «مستان» در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه نقطه نظرات خود درباره کم‌توجهی برخی هنرمندان نسبت به در نظر نگرفتن جایگاه ارزشمند ساز دف طی سال‌های اخیر و تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی گفت: بنده از جمله نوازندگانی هستم که طی سال‌های اخیر نهایت تلاشم را انجام داده‌ام تا بتوانم به سهم خود معرفی درستی از ساز دف به عموم مخاطبان داشته باشم. اما متاسفانه در برخی موارد شاهد این هستم که جایگاه و موقعیت این ساز ارزشمند به جای بدی کشیده شده که متاسفانه در شأن این ساز نیست.

وی افزود: به تازگی در جریان برگزاری برخی از مجالس عروسی مشاهده کرده‌ام که ساز دف در سبک‌ترین و بدترین شکل ممکن خود حکم ساقدوش عروس را پیدا کرده و برخی از نوازندگانش که اطلاعات چندانی هم از جایگاه این ساز عرفانی ندارند، دست به حرکاتی می‌زنند که اصلاً زیبنده جایگاهش نیست. شرایطی که واقعاً کار به جاهای باریک کشانده و فضایی را ایجاد کرده که برخی از مخاطبان و شنوندگان تصور کنند مقام و منزلت ساز ارزشمندی چون دف، فقط برای مجالس شادی و عروسی کاربرد دارد. در حالی که اگر کمی دقت بیشتری داشته باشیم می‌توانیم از ابزار و ادوات دیگری برای مجالس عروسی استفاده کنیم.

مرادی بیان کرد: من امیدوارم فضای فعلی، به واسطه حضور هنرمندان ارزنده‌ای در حوزه دف‌نوازی مشغول به فعالیت هستند تغییر کند و ما شاهد ارتقای جایگاه این ساز در موسیقی کشورمان شویم. چارچوبی هدف‌مند و دارای اعتبار که در این سال‌ها فقط و فقط به جهت تلاش و کوشش هنرمندان واقعی این عرصه توانسته به حیات خود ادامه دهد.

این نوازنده در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود در حوزه موسیقی گفت: مشغول تدارک و تولید دو نماهنگ با محوریت ساز دف هستم که می‌تواند در ژانر موسیقی عرفانی مورد توجه قرار گیرد. محتوایی که به اعتقاد خودم می‌تواند معرفی درستی از ساز دف برای علاقه‌مندان موسیقی داشته باشد. علاوه بر این‌ها در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت‌هایی در تهران و شهرهای دیگر هستم که امیدوارم شرایط برگزاری آن با آغاز سال آینده فراهم شود.

ابراهیم مرادی از جمله هنرمندانی است که نوازندگی دف را نزد پدر و برادرانش در سنندج آغاز کرد. وی تا کنون در جشنواره‌های مختلف هنری از جمله «ذکر و ذاکرین»، «موسیقی فجر»، «موسیقی جوان»، «دف نوای رحمت» به عنوان شرکت کننده حضور داشته است.

این هنرمند همچنین تنظیم کننده قطعات دف در گروه «اخوان» به سرپرستی منصور مرادی و گروه «نوای رحمت» به سرپرستی استاد مسعود مرادی نیز بوده و در سال ۱۳۹۶ گروه کوبه‌ای نوازان «مستان» را در تهران تشکیل داده و در چارچوب حضور در این گروه تاکنون به صورت حرفه‌ای به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. مرادی در سال ۱۳۹۷ نیز «کتاب دف در مکتب خانقاه» را نوشته و در اختیار علاقمندان به این ساز قرار داده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی