شما اینجا هستید

اخبار » طنین صدای وحید تاج در آخرین شب اجراهای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر
گروه : اخبار , پیشخوان

به گزارش دنیای موسیقی- معصومه افشاری،  ارکستر بهنام ابوالقاسم با خوانندگی پوریا اخواص در سانس اول تالار رودکی به اجرای قطعات آلبوم «همیشه لحظه باران» با اشعاری از علیرضا کلیایی پرداختند. «آیینه»، «تصویر مات»، «حاشا»، «به تماشای تو..»، «کجای جهانی؟»، «همیشه لحظه بارران..» و «صدای باران باش» قطعاتی بودند که توسط ارکستر اجرا شدند.

در این برنامه بهنام ابوالقاسم که آهنگساز آثار است پیانو نواخته و کنسرت مایستر پدرام فریوسفی بوده است. نوازندگان ویلونیک: پدرام فریوسفی، مهوش عسگری، علیرضا چهره قانی، بهار فلسفی، نگار فرجی. ویلون دو: دانیال جورابچی، کوشا صرافی گوهر، زهرا کریمی، صبا غفوری. ویولا: پیمان ابولحسنی، طناز اسدالهی، اشکان نظر. ویلونسل: ماکان خویی نژاد، علی آقاجانی. کنترباس: هادی اسماعیلی، پرکاشن: علی رحیمی. سازهای الکترونیک: پیمان حاتمی. تکنواز کمانچه: مهرداد مسعودی فرید. صدابردار: رضا فرهادی. مدیر پروژه: شقایق شهابی. مدیر ارکستر: پیمان ابولحسنی.

طنین صدای وحید تاج در رودکی

سانس دوم تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰ به اجرای گروه آواز سپهر با صدای وحید تاج اختصاص داشت. در این اثر بهمن فریادرس آهنگسازی و نوازندگی کمانچه را عهده داشته و از دیگر عوامل میتوان به بهزاد رواقی (نوازنده تار)، حمید قنبری (نوازنده تنبک)، امین حیدری و صابر سوری نوازندگان عود اشاره کرد.

«مقدمه»، «ساز و آواز»، «تصنیف ایران»، «ساز و آواز قطعه سپیدار»، «تصنیفیلدا»، «ساز و آواز»، «تصنیف تو می روی» قطعاتی بودند که در این کنسرت اجرا شدند.

دونوازی و تکنوازی تار و تنبک در دهلوی

سالن دهلوی مانند دیگر شبها میزبان شبی به یادیکی دیگر ازبزرگان موسیقی بود. قاسم رحیم زاده (نوازنده تار) و کامبیز گنجه ای (نوازنده تنبک) هنرمندانی بودند با تک نوازی و دو نوازی شب غلام حسین بیگجه خانی را رقم زدند.

گنجه ای و رحیم زاده به اجرای آثاری از استاد بیگجه خانی پرداختند.پیش درآمد، تکنوازی تار، رنگ دشتی، تکنوازی تار، دو ضربی دشتی، تکنوازی تار، چهار مضراب عشاق، تکنوازی تار، تکنوازی تنبک و رنگ دشتی قطعات اجرا شده در این کنسرت بودند.

قاسم رحیم زاده از محضر استادانی مانند هوشنگ ظریف، داریوش پیرنیاکان، محمدرضا لطفی و محمدعلی کیانی نژاد بوده است. کامبیز گنجه ای هم نوازندگی را نزد ناصر فرهنگ فر و محمود فرهمند آموخته است.

شور موسیقی آذربایجان با وحید اسدالهی در نیاوران

در آخرین شب از اجراهای صحنه ای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، ۲۶  بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰، فرهنگسرای نیاوران به میزبانی کنسرت «گروه وحید اسدالهی» رفت.

وحید اسدالهی متولد سال ۱۳۳۹، از هنرمندانصاحب سبک نقاره در ایران و جمهوری آذربایجان است. وی از سن ۱۰ سالگی دایره‌نوازی را نزد برادرش رحمان اسدلهی فرا گرفت. وحید اسدالهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۰ آلبوم در حیطه موسیقی آذربایجان منتشر کرده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «ردیف‌های آذربایجان»اشاره کرد. گروه وحید اسدالهی از سال ۱۳۹۶ به همراه پسرانش تشکیل شد و تا کنون اجراهای متعددی داشته است.

این اجرا با قطعه‌ای بی‌کلام آغاز شد که حضار را بهوجد آورد و با استقبال بی‌نظیری از حضار همراه بود. سپس وحید اسدالهی با سلام و خیرمقدم به حضارو اشاره به اینکه پس از گذشت ۲ سال توانسته‌اند برای باری دیگر اجرا داشته باشند، به اجرای قطعات دیگر خود پرداخت که سه خواننده، شهاب میرزایی، مهدی حمزه‌زاده و حمیدرضا رضایی، نیز این گروه را همراهی کردند.

در این کنسرت قطعات آذری چون «ساچلارینا گولدوزوم»، «ساوالان»، «آخشاملار»، «سنه ده قالماز»، «آذربایجان»، «فریده‌م»، « قاش قاباق»، «داغلارا چن دوشنده»، « قوی گلن گلسین آی ننه»، «لاله لر»، «تکنوازی ناغارا»، «تکنوازی قارمان»، «بهار سن سیز»، «آرزو قیزیم» و «بیات شیراز تصنیفی» نواخته و اجرا شدند.

اعضای این گروه عبارتند از: وحید اسدالهی: سرپرست، نقاره و دایره، مراد اسدالهی: گارمون، رضا اسدالهی: کاخن و نقاره، افشار نامور: تار، فرامرز گلزارفرد: بالابان، سعید میرزازاده: کمانچه، ماندانا غفاری: پیانو، تارا موسویان: پرکاشن، شهاب میرزایی: خواننده، مهدی حمزه‌زاده: خواننده، حمیدرضا رضایی: خواننده.

محمد اله‌یاری رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور در فرهنگسرای نیاوران به تماشای اجرای وحید اسداللهی نشست.

«اَوستا آبی» پایان بخش جشنواره در فرهنگسرای نیاوران

اجرای «اَوستا آبی» به سرپرستی داریوش تقی‌پورفرد، روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن در فرهنگسرای نیاوران ساعت ۲۱:۳۰ برای مخاطبان سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

گروه «اَوستا» در سال ۱۳۸۶ طی تجربه‌ای موفق در یک پروژه فعالیت خود را آغاز کرد. در این سال‌ها، این گروه با تمرکز بر فرمی متفاوت از معرفی موسیقی دستگاهی و فولکلور ایران و با همراهی موزیسین‌های مختلف و کسب تجارب بسیار به ساختاری متفاوت از این موسیقی دست یافته است. این اجرا بر اساس دومین مجموعه آلبوم «اَوستا آبی» است که «نقطه آبی کمرنگ» نام دارد و در آن کوشش شده تا همه دستگاه‌های موسیقی ایرانی به شکلی متفاوت و با اضافه شدن یکی از عناصر اصلی غایب در موسیقی دستگاهی،یعنی هارمونی، بیان شود تا ابعاد تازه‎ای از اینموسیقی به ویژه برای مخاطبان غیربومی ترجمه و ارائه شود.

این اجرا با قطعاتی از «دستگاه شور» و قطعه فلکلور «توبیو» آغاز شد که پس از آن نیز احمدپور با اشاره به اینکه اجرا به شکل بداهه نوازی است و گروه در لحظه برای نواختن تصمیم می‌گیرد به اجرای باقی قطعات در این شب پرداخت.

از قطعاتی که در این اجرا نواخته شدند می‌توان به «دستگاه همایون»، «دستگاه  ماهور»، قطعه فلکلور «آی بلالم»، «آوازهای موسیقی دستگاهی(بیات ترک، افشاری، دشتی، اصفهان . ابوعطا)»، «دستگاه سه‌گاه» و «دستگاه چهارگاه» اشاره کرد.

داریوش تقی‌پورفرد (اَوستا): سرپرست، تنظیمکننده و نوازنده الکتریک باس، جهانبخش احمدپور: ایده‌پرداز بخش موسیقی دستگاهی و نوازنده تار، امین مغانی: ایده‌پرداز بخش فلامینکو و نوازنده گیتار، امیرعباس حاجی‌نیا: ایده‌پرداز بخش ریتم موسیقی ایرانی و غربی و نوازنده پرکاشن در این اجرا هنرنمایی کردند.

نغمه‌گردان در ارسباران به صحنه رفت

گروه موسیقی “نغمه گردان” سه‌شنبه ۲۶ بهمن در قالب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت. این گروه سال ۱۳۹۷ با هدف کنش‌گری موثر در تولید و اجرای آثار هنری، با محوریت موسیقی اصیل و فاخر ایرانی، در حوزه موسیقی دستگاهی تشکیل شده و تا کنون در شهرهایی همچون تهران، کرج و آمل به اجرای کنسرت پرداخته است. نغمه‌گردان نخستین آلبوم خود «جز عشق ندارم هنری» را آذرماه ۱۴۰۰ منتشر کرده است.

تصنیف “مرهم” در آواز ابوعطا با شعر حافظ، ساز و آواز در مایه بیات اصفهان، تصنیف “مرغ وحشی”، ساز و آواز در دستگاه ماهور، چهار مضراب ماهور، تصنیف “پیر هرات” در دستگاه ماهور، ساز و آواز در مایه ابوعطا و تصنیف “بی نقاب” از جمله آثاری بود که نغمه‌ گردان در کنسرت سه شنبه اجرا کرد.

اعضای گروه نغمه‌ گردان در این کنسرت را احسان عبایی (سرپرست گروه، آهنگساز و تار)، سیدمحسن حسینی (خواننده)، معتمد سامانی (عود)، مهدی رنگین کمان (تنبک) و محمدباقر زینالی (تنبک) تشکیل می‌دادند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی