شما اینجا هستید

گفتگو » گفتگو با حبیب خزایی‌فر، آهنگساز سینما | قیاس موسیقی فیلم ایران با جهان درست نیست
گروه : گفتگو

به گزارش دنیای موسیقی، موسیقی فیلم در سینمای جهان اهمیت فراوان دارد و حتی ممکن است فیلمی به واسطه موسیقی جذابی که برای آن ساخته شده دیده شود. از دیرباز در سینمای ایران نیز کارگردان‌هایی بودند که به این موضوع توجه داشتند. خوشبختانه در حال حاضر شرایط تغییر کرده و ما کمتر اثر سینمایی را سراغ داریم که برای آن طراحی موسیقی نشده باشد. در چند سال اخیر، توجه به موسیقی فیلم در سینمای ایران تا اندازه‌ای رشد داشته که اکنون شاهد نگاه ویژه اکثر جشنواره‌های سینمایی به فعالیت در این حوزه هستیم.

حبیب خزایی‌‌فر از آهنگسازان سینمای ایران است که ساختن موسیقی متن فیلم‌های سینمایی «ماجرای نیمروز» و «درخت گردو» را در کارنامه دارد. او درباره اهمیت آهنگسازی در فیلم‌های سینمایی ایرانی و توجهی که در این چند سال معطوف این حوزه شده گفت: فکر می‌کنم یکی از دلایل پیشرفت موسیقی فیلم در سینمای ما، رقابتی است که اکنون به اوج خود رسیده است. در واقع با توجه به اینکه در چند وقت اخیر آدم‌های زیاد و جدیدی وارد این عرصه شدند، رقابت بیشتری شکل گرفت و این موضوع باعث ارتقای کیفیت بیشتر کارها شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که موسیقی فیلم در سینمای ایران تا چه اندازه قابل مقایسه با سینمای جهان است، بیان کرد: فکر نمی‌کنم موسیقی فیلم در سینمای ایران خیلی جایگاه ویژه‌ در جهان داشته باشد. در واقع احساس می‌کنم قیاس موسیقی فیلم ایران با موسیقی فیلم‌های مطرح جهان درست نیست. یعنی همانطور که فیلم‌های ما با فیلم‌های آنها قابل مقایسه نیستند به همان نسبت جزئیات و بخش‌های مختلف فیلم‌ها نیز با یکدیگر قابل قیاس نیست. چرا که برنامه‌ریزی، امکانات و تولید آنها کاملا با ما متفاوت است. به این دلیل نمی‌شود بخش‌هایی از سینمای ما را با آنها مقایسه کرد.

آهنگساز فیلم سینمایی «درخت گردو» که اکنون در حال اکران است، درباره کیفیت موسیقی فیلم‌ و سریال‌هایی که به تازگی تولید شده، توضیح داد: کیفیت آثار نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. اکنون با توجه به حضور افراد بسیار در این حوزه، رقابت بین بچه‌ها بیشتر شده و همه علاقمندند کارهای خود را با کیفیت بهتر ارائه دهند. همچنین بچه‌ها روی آورده‌اند به اینکه از سازهای مختلف استفاده کنند که به زعم من این اتفاق به دلیل رقابتی بوده که ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: شکر خدا ارتقای کیفیت در این حوزه هم در تلویزیون و هم سینما رخ داده است. قبلا فقط سه چهار نفر و نهایت پنج نفر آدم بودند که واقعا موسیقی‌ها را درست و آکادمیک می‌ساختند و موسیقی به معنای واقعی کار می‌کردند. ولی اکنون این عدد خیلی بیشتر و به همین دلیل رقابت هم جدی‌تر شده است. موسیقی فیلم‌هایی که در تلویزیون ارائه می‌شود به نسبت گذشته خیلی بهتر شده است. اکنون ۷۰ درصد سریال‌ها به مبحث موسیقی در کار خود اهمیت می‌دهند؛ بالاخره در این میان آثار نامربوطی هم هست که در شرایط کنونی اتفاقی طبیعی است.

خزایی‌فر همچنین درباره معیارهای مهمی که برای طراحی موسیقی فیلم اهمیت دارد بیان کرد: موضوع و جغرافیایی که فیلم در آن روایت می‌شود مساله مهمی است که برای طراحی موسیقی فیلم از آنها استفاده می‌شود. در کنار این موارد بودجه فیلم نیز از عوامل تاثیرگذار است که می‌تواند کار آهنگساز را آسان یا سخت کند. چرا که در صورت پایین بودن بودجه، دست آهنگساز برای استفاده از ارکستر تا حدودی بسته می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی