شما اینجا هستید

اخبار » نمایش مستندی درباره ترانه های ضد عاشقانه در سوئد

به گزارش دنیای موسیقی، این مستند در سال‌های گذشته، دو بار در سوئد به نمایش درآمده بود و حالا در برنامه «شب فرهنگی آپسالا»، در تاریخ ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور)، برای سومین بار در شهر آپسالای این کشور نمایش داده خواهد شد.

«خاطره‌های خط‌خطی» یکی از فیلم‌های سه‌گانه‌ای‌ست که ناصر صفاریان چند سال قبل درباره ترانه‌های ایرانی ساخت. این فیلم که در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ کارگردانی شده، در سال ۱۳۹۳ مورد بازبینی دوباره و تغییر اساسی قرار گرفته؛ طوری که به گفته صفاریان به کلی فیلم دیگری شده: «همیشه معتقدم این‌شکل مستندهای گفت‌وگومحور و آرشیوی، نیاز به تغییرات تکمیلی و ریزه‌کاری‌هایی‌دارد که باید با کمی فاصله زمانی انجامش داد. البته هیچ کدام از فیلم‌هایم این‌قدر دچار تغییر نشده؛ طوری که این بار، دیگر اسمش عوض‌کردن و حذف و اضافه یکی‌دو صحنه نبود و پنج سال بعد از ساخت فیلمی که اسمش «خواب خورشید» بود، برگشتم سراغش و چیزی را که به دلایلی دل‌خواهم نبود، تبدیلش کردم به این فیلم. البته تغییر «خاطره‌های خط‌خطی» به همین‌جا محدود نماند و خودش شد دو نسخه متفاوت؛ یکی با تصویرسازی و حضور راوی و یکی در شکلی اطلاع‌رسان و در قالبی مناسب‌تر برای نمایش تلویزیونی ولی خب اولی به هر حال شد نسخه دل‌خواهم، چرا که روایت شخصی هم دارد و به هر حال، یک‌جورهایی «دلی» هم هست.»

این فیلم به موج ترانه‌های ضدعاشقانه و استقبال از آن در دهه هشتاد خورشیدی می‌پردازد و پیشینه این‌گونه صحبت از نفرت به جای عشق در ترانه‌های گذشته ایرانی را مورد اشاره قرار می‌دهد.

در این نسخه، تصویرسازی‌هایی با حضور باران کوثری صورت گرفته و بابک بذرافشان تصویربردار فیلم بوده است. هماهنگی و برنامه‌ریزی با ماهور احمدی و صدابرداری با بابک سالک بوده و پیام پارسافر و سلمه اربابون تدوین‌گران فیلم هستند.

احمدرضا احمدی، جمشید ارجمند، شاهکار بینش‌پژوه، فؤاد حجازی، پری زنگنه، محمد سریر، محمدعلی شیرازی، علی‌رضا عصار، یغما گلرویی، علی‌رضا میرعلینقی و افشین یداللهی هم صاحب‌نظرانی هستند که در فیلم حضور دارند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی