شما اینجا هستید

معرفی کتاب » کتاب «ردیف مرتضی محجوبی برای پیانو» منتشر شد
گروه : معرفی کتاب

به گزارش دنیای موسیقی، کتاب «ردیف مرتضی محجوبی برای پیانو» به روایت فخری ملک پور تألیف شهرام محذوف به تازگی توسط انتشارات موسیقی عارف منتشر و راهی بازار نشر شده است.

 

دست‌نوشته‌های مرتضی محجوبی به صورت کامل و صحیح به خط نت بین‌المللی برگردانده شده و در بهار ۱۳۹۸ در قالب کتاب «ردیف مرتضی محجوبی برای پیانو» با همکاری استاد فخری ملک‌پور، شاگرد وفادار و یگانه مکتب‌دار سبک استاد مرتضی محجوبی و به همراه چهار گفتار به قلم: فخری ملک‌پور، علی رهبری، شاهین فرهت و میرعلیرضا میرعلی‌نقی منتشر شده است.

نگارش این کتاب که دارای ۱۲ مقام (شامل ۷ دستگاه و ۵ آواز) است، سه سال طول کشیده است و شهرام محذوف تمامی پیش درآمدها، قطعات ضربی، تصنیف‌ها و رِنگ‌ها را تنظیم کرده است. هدف از انتشار این کتاب، زنده نگه‌داشتن ردیف‌های موسیقی اصیل ایرانی و تکنیک منحصر به فرد مرتضی محجوبی برای پیانو ایرانی است تا تمامی هنرجویان و علاقه‌مندان این مکتب بتوانند از آن استفاده کنند.

 

در این کتاب سعی شده است که از علامت‌ها و اختصارات بین‌المللی موسیقی استفاده شود که نوازندگانی که فقط موسیقی غربی را آموزش دیده‌اند نیز بتوانند نت‌های نوشته شده در این کتاب را (بعد از تغییر کوک پیانوی خود از غربی به ایرانی) اجرا کنند.

ردیف‌های سازی مرتضی محجوبی از نظر نوشتار همان‌طور که در دست‌نوشته‌های ایشان هم بوده تمام فاصله بین نت‌ها در قسمت آوازی را با مقیاسی که خودشان و نوازنده در ابتدا می‌تواند مشخص کند، گفته شده است. در نت‌های بین‌المللی نوشته شده در این کتاب سعی شده است که از سکوت‌هایی به صورت دقیق بین قطعات آوازی همانند دست‌نوشته‌های مرتضی محجوبی برای راحتی و دقیق‌تر اجرا شدن قطعات، استفاده شود و شباهت بیشتری به آنچه که در دست‌نوشته‌ها وجود دارد و ثبت شده است، داشته باشد. سکوت‌های نوشته شده در این کتاب نسبت به ردیف‌های کتاب‌های دیگر، بیشتر و با حساسیت بالاتر و دقیق‌تری قرار گرفته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی