شما اینجا هستید

پیشخوان » کف ترازو به نفع هنرمندی که در حوزه موسیقی ایرانی کار می‌کند نیست
گروه : پیشخوان

به گزارش دنیای موسیقی- معصومه افشاری، وحید تاج از خوانندگان شناخته شده موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر عمده تمرکز خود را به اجرا و تولید آثار موسیقایی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی معطوف کرده است در گفتگو با خبرنگارما ضمن پاسخ به پرسشی درباره بحران ماه‌های اخیر موسیقی جدی در کشورمان در سایه اجرای کنسرت‌های پاپ، توضیح داد: قبل از بیان هر مساله‌ای باید متوجه این نکته باشیم که اساساً موسیقی پاپ در همه جای دنیا مخاطبان بیشتری دارد، اما آنچه مورد توجه متولیان موسیقی در اغلب کشورهای دنیاست تلاش برای ایجاد یک توازن منطقی متناسب با نیازهای جامعه میان موسیقی تجاری و موسیقی متفکر است، شرایطی که متاسفانه در کشور ما تقریباً وجود ندارد و باعث شده است هنرمندانی که در عرصه تولید آثار موسیقایی جدی غیر از موسیقی پاپ فعالیت می‌کنند در انزوای کامل به سر برند. مگر اینکه خودشان در قالب حرکت‌های خودجوش دست به اجرا و تولید آثاری بزنند که چراغ این نوع موسیقی خاموش نشود.

وی افزود: شما در همین موسیقی تیتراژها مشاهده می‌کنید که اغلب موسیقی‌هایی که انتخاب می‌شوند، موسیقی غیرایرانی است. مقصود من هم در اینجا از موسیقی ایرانی ارائه نوعی از موسیقی است که سازبندی و ارکستر آن مشتمل بر سازهای ایرانی باشد. حتی در همین رادیو آوای خودمان که بنده شنونده آن هستم، تا همین مدتی پیش متوجه بودم که موسیقی‌های ارائه شده در این شبکه رادیویی متمرکز بر سه بخش موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی پاپ بود، اما مدتی است تقریباً خبری از موسیقی سنتی به معنای واقعی کلمه در این شبکه رادیویی پرمخاطب نیست و پشت سر هم موسیقی پاپ است که به گوش مخاطب رسانده می‌شود. بنده اصلاً و ابداً مخالف تولید و ارائه موسیقی پاپ نیستم اما آنچه برایم اهمیت دارد توازن در ارائه موسیقی است که عدم رعایت این توازن موجب شده که ارائه موسیقی جدی این چنین در بحران سکوت فرو رود.

این خواننده موسیقی ایرانی که طی روزهای گذشته نماهنگ «یاد تو» به آهنگسازی جواد شاهی را منتشر کرد، در ادامه صحبت‌های خود گفت: طبیعتاً وقتی یک نوع و ژانری از موسیقی به صورت مستمر از یک رسانه پرمخاطب پخش می‌شود، مسلم است که گونه کمتر توجه شده، وارد بحران شنیده نشدن می‌شود. من یادم هست در همین رسانه ملی خودمان تا همین چند سال پیش برنامه‌هایی پخش می‌شد که به سهم خود تلاش می‌کرد معرف مناسبی از موسیقی ایرانی در قالب برنامه‌های پربیننده از شبکه‌های پرمخاطب باشد، اما متاسفانه این روند رفته‌رفته به فراموشی سپرده شد. این چارچوب حتی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان هم وجود دارد و ما می‌بینیم که کف ترازو به نفع هنرمندی که در حوزه موسیقی ایرانی کار می‌کند نیست.

تاج تصریح کرد: با این اوضاع و احوالی که به آن اشاره داشتم مشخص است که شنیده شدن موسیقی جدی به بن‌بست می‌رسد. البته در این شرایط باید به برخی از تهیه‌کنندگان نیز خرده گرفت. چرا که بیشتر آن‌ها اغلب به فکر سودآوری هستند تا ارائه موسیقی، در این شرایط تعدادی از رسانه‌ها هم می‌توانند به کمک جریان حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی بیایند که این فرآیند هم به هزار و یک دلیل هنوز به سرانجام نرسیده است. البته بماند که در این چارچوب تهیه‌کنندگان و رسانه‌هایی هم هستند که واقعاً در تلاشند به سهم خود موسیقی جدی را نجات دهند، اما طبیعتاً می‌دانیم که به دلیل تعداد اندک آن‌ها شرایط آن طور که باید در توازن لازم نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به هنرمندان به عنوان ضلع سوم کم‌توجهی به موسیقی جدی اشاره کرد و گفت: برخی از هنرمندان برای ارائه نوع موسیقی که می‌تواند در ژانر موسیقی غیر از پاپ معرفی شود دست بسته عمل می‌کنند یعنی در نوع کاری که ارائه می‌دهند اگرچه باید معیارهای فنی یک اثر را در نظر بگیرند اما به جذابیت آثار هم توجه چندانی ندارند. مگر در همین دوران موسیقی گل‌ها نبود؟ شنونده در عین حال هم شاهد شنیدن یک اثر درجه یک به لحاظ فنی و هم یک اثر مطلوب و جذاب برای همه سلیقه‌های مخاطبان بود. کما اینکه در این زمینه می‌توان به آثار بزرگانی چون مشکاتیان، لطفی، علیزاده و بسیاری دیگر اشاره داشت که در عین تلاش برای حرفه‌ای بودن در ارائه نیز تبدیل به آثار جذابی می‌شدند.

این معلم موسیقی ایرانی که در سال‌های اخیر آثار و آلبوم‌های متعددی را پیش روی مخاطبان قرار داده، گفت: این برای گروهی که تلاش می‌کند در چارچوب موسیقی ایرانی دست به تولید و انتشار آثاری بزند یک اتفاق شیرین است که اثرشان بتواند مورد توجه مردم قرار گیرد. ما در همین نماهنگ «یاد تو» که در گوشه مخالف سه گاه خوانده شده تلاش کردیم با استفاده از شعر یک شاعر جوان به نام ایمان زندی و آهنگسازی جواد شاهی اثری را با محوریت ارکستر سازهای ایرانی تولید کنیم. اثری که به اعتقاد من عاشقانه‌ای از زبان نسل من به مردم ایران است و تلاش شده به دور از شو آف های رایج و تبلیغات بیهوده، اثر بی تکلفی را به مخاطبان ارائه دهد که واقعاً با جان و دل تولید شده است. در این راستا اصلاً هم دنبال منافع مادی نبودیم فقط امیدوارم در این شرایطی که موسیقی پاپ مسلط بر فرآیند تولید و اجرای زنده آثار موسیقایی شده، مردم آن را بشنوند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی