شما اینجا هستید

پیشخوان » موسیقی فیلم فهرست شیندلر اثر جان ویلیامز Schindler’s List

به گزارش دنیای موسیقی، امیر قربانی، جان ویلیامز (John Williams)، آهنگساز و موسیقیدان مطرح آمریکایی است که همه دنیا او را برای ساخت موسیقی‌های فیلم بی‌نظیری که می‌سازد می‌شناسند. او در طی شش دهه ای که از فعالیتش در دنیای موسیقی فیلم می‌گذرد بیش از ۳۰۰ قطعه موسیقی برای فیلم های سینمایی مختلف را آهنگسازی کرده است. او موسیقی متن آثار موفق و محبوبی از جمله موسیقی فیلم فهرست شیندلر، مجموعه فیلم های جنگ ستارگان، ایندیانا جونز، آرواره ها، تنها درخانه و سه فیلم اول از مجموعه هری پاتر را آهنگسازی کرده است. اگر این آثار را تماشا کرده باشید می‌دانید که بدون یکی شک یکی از عوامل تاثیر گزاری آن ها موسیقی گیرا و بی‌نظیرشان است.

زندگینامه جان ویلیامز

جان ویلیامز در سال ۱۹۳۲ در نیویورک به دنیا آمد. پدر ویلیامز نوازنده سازهای کوبه ای در رادیو نیویورک بود. به همین منظور علاقه او به موسیقی در همان کودکی در وجودش نقش بست. او همزمان با این که در کالج شهر لس آنجلس به تحصیل موسیقی مشغول شد یادگیری موسیقی را تحت آموزش «ماریو کاستل نوو تدسکو»، آهنگساز ایتالیایی آغاز کرد.

خوشبختانه خانواده و دوستان ویلیامز همگی به نوعی علاقمند یا مرتبط با حوزه موسیقی بودند. به همین دلیل اطرافیان با تشویق و همراهی نقش بسیار مهمی در موفقیت کنونی ویلیامز داشتند.

جان ویلیامز بعد از اینکه دوره خدمت سربازی خود را به پایان رساند، تصمیم گرفت تا آموزش های موسیقی خود در آموزشگاه «جولیارد» ادامه دهد. جولیارد آموزشگاه بسیار معروفی در نیویورک بود. او آموزش پیانو را در این آموزشگاه آغاز کرد و در همان زمان با اجرا در کافه ها و مکان های مختلف درآمد اندکی برای امرار معاش به دست می‌آورد.

 

آغاز فعالیت هنری

جان ویلیامز بعد از اینکه آموزش های خود را در آموزشگاه جولیارد به اتمام رساند به لس آنجلس بازگشت و فعالیت حرفه ای خود را در زمینه ساخت موسیقی فیلم آغاز کرد.

در سال ۱۹۵۶ ویلیامز با آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی «هنری ماچینی» آشنا شد و آن دو به همراه هم به آهنگسازی برای چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی مشغول شدند که همگی به موفقیت دست یافتند.

ویلیامز با اهنگسازان دیگری از جمله فرانتس وکسمن، برنارد هرمان و آلفرد نیومن نیز همکاری داشته است. او در آن زمان بعد از اینکه سه بار برای دریافت جایزه بهترین موسیقی متن در اسکار نامزد شده بود، سرانجام در سال ۱۹۷۱ برای تنظیم موسیقی متن فیلم «ویولن زن روی بام» جایزه اسکار را دریافت کرد.

در سال ۱۹۷۴، کارگردان مطرح سینما «استیون اسپیلبرگ» پیشنهاد ساخت موسیقی فیلم جدید خود را به ویلیامز داد. اسپیلبرگ پیش از آن تحت تاثیر آثار موسیقی ویلیامز قرار گرفته بود. این همکاری آغاز فعالیت های مشترک ویلیامز و اسپیلبرگ شد و توانست جایزه اسکار دیگری برای فیلم «آرواره ها» را برای ویلیامز رقم بزند.

 

موسیقی متن های که او ساخته اند بیشتر از درون مایه حماسی وهیجان انگیز برخوردار اند. او بیش از هرچیزی برای ساخت موسیقی فیلم های فانتزی و علمی تخیلی خود شناخته می‌شود. البته نباید اینگونه تصور کرد که برای شنیدن آثار او فقط باید به تماشای فیلم های علمی تخیلی بنشینیم. جان ویلیامز با ساخت موسیقی فیلم های «شیندلرز لیست» و «نجات سرباز رایان» ثابت کرد که توانایی ساخت هر گونه موسیقی را دارد.

جوایز و افتخارات هنری جان ویلیامز

جان ویلیامز در سال ۲۰۰۷ در لیست نوابغ موسیقی جهان، در جایگاه هفتاد و دوم قرار گرفت. او ۴۵ بار برای دریافت جایزه اسکار نامزد شده است که ۵ بار موفق به دریافت جایزه شده است. همه او را به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیر گذارترین آهنگسازان تاریخ سینما می‌دانند.

علاوه بر فیلم ها و سریالهایی که توسط جان ویلیامز آهنگسازی شده اند. او تجربه آهنگسازی چهار دوره از بازی های المپیک را در کارنامه خود دارد که جزو بزرگترین و تاثیرگذارترین ساخته های او به شمار می‌روند.

ویلیامز علاوه بر اسکار تا کنون ۵ بار نامزد جایزه گرمی شد که برای فیلم های «جین ایر» و «هایدی»  موفق به دریافت این جایزه نیز شد. همچنین ۵۲ بار نیز برای دریافت جایزه گوی طلایی نامزد شد که ۱۸ بار موفق به دریافت آن شد.

 

او بارها اشاره کرده است که ساخت موسیقی مانند مجسمه سازی است. ممکن است برخی آهنگسازان موسیقی فیلم را به عنوان یک عامل اساسی و تاثیر گذار در فیلم نشناسند، اما نمی‌توان از تاثیر موسیقی در کنار صحنه های فیلم غافل شد. منبع ساز نت

 

 

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبرگزاری دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی