هنرمند تلفیقی ایرانی، مشتاق مشتاقی، با انتشار تکآهنگ تازهٔ خود «مشتاق» گامی دیگر در مسیر پیوند دادن موسیقی ایرانی با رویکردهای مدرن برداشت. در این اثر، مشتاق مشتاقی ملودیها و بیان آوازی فارسی را با ریتم پویا و ساختار شنیداری ژانر UK Garage & JerseyClub و بافتهای الکترونیک امروز درهم میآمیزد و با الهام از سطرهایی از مولانا، به قطعه حالوهوایی تأملبرانگیز و پرانرژی میبخشد.
در «مشتاق»، امضای صوتی مشتاق مشتاقی روشن و قابلتشخیص است: کیکهای کوتاه و پرشتاب، کلپهای شفاف و وُکالچاپهای ریتمیک که از زیباییشناسی Jersey Club میآید؛ در کنار لایههای سینتی گرم و جزئیات طراحی صدای گلیچپاپ که با دقت در میکس نشستهاند تا صدای فارسی و روایت قطعه محوریت خود را حفظ کند. مشتاق مشتاقی در این تکآهنگ کوشیده است میان ضربِ معاصر و روحِ ملودیهای ایرانی آشتی برقرار کند؛ آشتیای که شنوندهٔ فارسیزبان را در جریان شنیداریِ منسجم و پرتحرک همراه میکند، بیآنکه از هویت آشنا فاصله بگیرد.
مشتاق مشتاقی دربارهٔ «مشتاق» میگوید:
«برای من مهم بود زبان موسیقی امروز را با ریشههای خودمان پیوند بزنم؛ ریتمِ جرسی کلاب پویایی و حرکت میآورد و کلام الهامگرفته از مولانا، عمق و روایت را کامل میکند. خواستم شنونده با اثر همراه شود و مجالی برای اندیشیدن هم داشته باشد.»
آنچه در «مشتاق» ایرانی است، صرفاً کلمات فارسی نیست؛ موتیفهای ملودیک برگرفته از دستگاههای آشنا، استفادهٔ ظریف از تحریرهای کنترلشده و رنگهای صوتی اشارهگر به فضای آواز ایرانی، همه در خدمت ساختن پلی میان سنت و امروز قرار گرفتهاند. در سوی دیگر، ریتم جرسی کلاب با سینکوپهای خاص و توقفهای کنترلشده، جریان قطعه را پیش میبرد و به «مشتاق» شخصیتی معاصر و شهری میدهد. نتیجه، صدایی است که مشتاق مشتاقی آن را «پاپ الکترونیک ایرانی با رویکردی نو» توصیف میکند.
انتشار «مشتاق» برای مشتاق مشتاقی صرفاً یک انتشار دیگر نیست؛ این تکآهنگ ادامهٔ مسیری است که او پیشتر با آثاری چون «چهار فصل» و «طلسم» آغاز کرده بود،مسیرِ تلفیق ژانرهای نوین با بیانی صریح از هویت فارسی. مخاطبان مشتاق مشتاقی در این اثر، هم انرژی روایی و ریتمیک را دریافت میکنند و هم لایهای از حس ملایم و روشن که از پیوند با شعر کلاسیک میآید.
برای پیوند پخش رسمی قطعه «مشتاق»
برای دریافت خبرها و آثار بیشتر وبسایت رسمی مشتاق مشتاقی به نشانی moshtaghmoshtaghi.com در دسترس است.





