شما اینجا هستید

سایر » نگاهی به رمان نوجوان رونی یک پیانو قورت داده؛ چرا باید رونی بخوانیم؟
گروه : سایر

به گزارش اشراف: زهرا سلیمانی، همه‌‌چیز از یک فیلم شروع می‌شود، فیلمی از دختری به نام «رونی». این کتاب توضیحی از آن فیلم و کسانی است که در آن حضور دارند است. رونی، دختری چهارده ساله است که با پدر و برادر کوچکش، شاهرخ زندگی می‌کند. او به تولد بهار، همکلاسی‌اش دعوت شده، اما یک مشکل دارد، او ۳ سال است که در هیچ تولدی شرکت نکرده، دقیقا از زمانی که مادرش از دنیا رفته. حالا ۴ هفته به تولد مانده و رونی تصمیم خودش را گرفته: به این جشن نمی‌روم.
رمان، حرف‌های ناگفته بسیاری از زبان یک نوجوان دارد که می‌شود ساعت‌ها درباره‌اش حرف زد. نویسنده کتاب به طور ماهرانه‎ای پازل ساخته است تا مخاطب آرام آرام آن‌ها را کنار هم بچیند. داستان برخلاف انتظار مخاطب در انتها سیلی محکمی می‌زند، شرح صحنه‌ای تأثیرگذار که نویسنده با هوشمندی نشانه ها و کد های آن را در صفحات قبل گذاشته است تا در انتهای کتاب اثرگذاری آن را به اوج برساند. پدر رونی از مادر مرحوم او عکس و یادداشت نگه داشته که در یکی از عکس‌ها آنها کنار یک پیانو ایستاده‌‌اند و پشت آن جمله‌ای خطاب به رونی‌ که هنوز به‌دنیا نیامده نوشته است: «رونی، پیانیستِ تنهای مامان، مدادرنگی زندگی ما! با تو زندگیِ تلخ و سیاه را رنگی خواهیم کرد تا دوست‌داشتنی و قشنگ شود.». رونی بعدها و در آن صحنه مهم، از این تعبیر استفاده می‌کند.
یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب پرداختن به نشانه‌هایی از دو شخصیت ادبی است که نویسنده در سیر داستان و توصیف گروه دوستانه رونی که به گروهشان «سه کلّه‌پوک» می‌گفتند؛ به آن اشاره می‌کند. دو شخصیت ادبی: یکی سیلویا پلات که از شعرهای او استفاده می‌کنند و دیگری ویرجینیا وولف. این‌ها علاوه بر اینکه خانم هستند و ادیب‌اند، یک ویژگی مشترک دیگر هم دارند: هر دو خودکشی کرده‌اند.
احمد بابایی استاد دانشگاه درباره این رمان نوجوان گفت: این کتاب به یکی از معضلات اساسی نوجوانان و جوانان ما می‌پردازد. به نظرم واجب‌تر از آن‌که این رمان را نوجوان‌ها بخوانند، ما بزرگ‌ترها باید آن را بخوانیم. از جمله اشتباهات استراتژیک ما در برخورد با نوجوان‌ها این است که فکر می‌کنیم مشکلات آنها از جنس مشکلات ماست؛ مثلا در سال ۱۳۷۲، تصور می‌کنم حالا فرزند چهارده‌ساله‌ام در سال ۱۴۰۲ هم با همان مشکل درگیر است. اصلا این‌طور نیست.
جعفر توزنده جانی نیز نظر خودش را درباره کتاب این‌چنین عنوان کرد: کم پیش آمده که رمان نوجوانی بخوانم و در آن به این اندازه تصوری واقعی از نوجوان ایرانی ببینم. رمان متفاوتی که تو را درگیر می‌کند و هرگز از یادت نمی‌رود. این کتاب ذهن و زبان نوجوان امروزی است که باید بیشتر به آن پرداخت؛ زیرا لازمه عصر ما شناخت بهتر و بیشتر نوجوانان است. ما باید با دنیا و زبان و مشکلات آنها آشنا بشویم. در این رمان نویسنده توانسته با روایت زیبا و لحن استادانه مخاطب را در رده سنی های متفاوت شیفته خود کند.
رمان «رونی یک پیانو قورت داده» نوشته تیمور آقامحمدی با طراحی جلد پژمان رحیمی‌زاده است که در ۱۴۸ صفحه و به بهای ۴۵ هزار تومان توسط نشر مهرک(بخش کودک و نوجوان سوره مهر) به چاپ رسیده است. این رمان که با استقبال خوب منتقدان همراه بوده، موفق به کسب نشان لاک‌پشت پرنده (چهار ستاره)، جایزه ملی کتاب سال تبریز (برگزیده در بخش رمان و طرح جلد) و نامزد جایزه قلم زرین شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی