شما اینجا هستید

پیشخوان » گرایش به موسیقی رپ در میان نوجوانان؛ گرایشی از سر آگاهی یا ناآگاهی
گروه : پیشخوان

به گزارش دنیای موسیقی- افشین جم: موسیقی رپ حدود ۱۰۰ سال پیش در بخشی از مناطق آمریکای شمالی به‌وجود آمد. این نوع موسیقی بسیار ساده و به صورت پاپ بود که تنها گفتارش تغییر پیدا کرده بود؛ در واقع می‌توان موسیقی رپ را نوعی موسیقی اعتراض‌آمیز خواند که مردمان آمریکای قدیم از طریق آن اعتراض خود را به سیاست‌ها و عملکرد دولت خود نشان می‌دادند.

پس از گذشت حدود پنجاه سال از ظهور موسیقی اعتراض‌آمیز آمریکایی، فردی با اعمال تغییراتی روی رپ قدیم، پایه‌گذار سبکی با نام Hip Hap شد و خود را پدر رپ جهان معرفی کرد. از آن زمان به بعد رفته‌رفته موسیقی رپ به سمت خودپرستی و انتقاد و توهین پیش رفت و حدود ۸۰ درصد از جوانان آمریکا و ۹۰ درصد از اروپا‏ئیان را به سمت خود جذب کرد.

پس از گسترش این نوع موسیقی در کشورهای آمریکایی و اروپایی از حدود ۱۲ سال پیش نیز رپ جایگاه مخصوصی در میان آسیایی‌ها برای خود پیدا کرد. جایگاهی که به دلیل نارضایتی مردمان نسبتا فقیر آسیایی با وجود نوپابودنش محکم‏تر از سایر کشورها و قاره‏‌ها می‌نمایاند. کشور ما نیز از هجوم این نوع موسیقی در امان نماند و از حدود سال ۱۳۸۳ یعنی حدود هفت سال پیش تا کنون رشدی چشمگیر داشته است رشدی که اکثر نوجوانان کشور ما را تحت تاثیر خود قرار داده و گوی سبقت را از سایر موسیقی‌‌های رواج‌یافته ربود تا جایی که آمار بسیار بالایی از علاقه مندان به خود را جذب خود کرده است.

این نوع از موسیقی و شعر کلاسیک همراه با آن اما پاسخگوی نیازهای لایه‌‌های گوناگون جامعه نبود. توده‌‌های کم‌فرهنگ‌تر جامعه به موسیقی پاپ عامه‌پسند پیش از انقلاب یا تولیدات مشابه در خارج از کشور پناه بردند و جوانانی که از ماهواره، کامپیوتر و اینترنت برخوردار شدند، به تقلید یا از سر آگاهی، به انواعی از موسیقی چون پاپ، رپ، متال و تلفیقی روی آوردند.

گسترش موسیقی غیرمجاز ایران چون گسترش وبلاگ‌نویسی فارسی از ثمرات انقلاب ارتباطات از سویی و از نتایج ترکیب جمعیتی جامعه‌ای است که «حدود ۷۰ درصد آن را جوانان زیر ۳۰ سال» شکل داده است. در موسیقی غیرمجاز ایران صدای زنان آزاد شده است اما نگاه این نوع موسیقی، جز در چند مورد انگشت‌شمار، نگاه مردسالارانه سنتی را در قالب زبانی نو تکرار می‌کند.

اینکه چه چیز موجب استقبال جوانان از این موسیقی شده است، می‌توان طیف گسترده‌ای از دلایل را برشمرد که یکی از عالی‏ترین دلایل آن همدردی با قشر مستضعف جامعه و تلاش برای بهبود وضع جامعه است رپ پدیده‌ای اجتماعی است و این نوع موسیقی صدای نسل  جدید است که تظاهر سیاسی و جنبه‌‌های مثبت و منفی اجتماعی را به دنبال دارد.

موسیقی‌ها به دسته‌بندی‌‌های مختلفی تقسیم شده‌اند: موسیقی پاپ، اصیل، رپ، راک، متال، کلاسیک‌های غربی و شرقی و بی‌کلام اما علت اینکه امروزه موسیقی رپ فارسی به شدت در میان نوجوانان و جوانان ایرانی رواج پیدا کرده است، عواملی چون خصلت داستان­گویی این نوع موسیقی، اعتراضی بودن، جدید بودن و سهولت خوانندگی در این سبک، است.

میزان بالای دانلود موسیقی­‌‌های رپ فارسی از اینترنت و افزایش روز به روز مراجعه به این سایت­‌ها و بالا رفتن تعداد افرادی که در این سبک به تولید اثر می‌پردازند، خود می‌­تواند از نشانگرهای گسترش محبوبیت این نوع موسیقی در بین نوجوانان و جوانان کشور به شمار آید. اگر موسیقی جزء دروس مدارس ایران بود و بچه‌ها از کودکی با آن آشنا می‌شدند، قطعا با این فرهنگ و سابقه فرهنگی غنی ایرانی کمتر شاهد روی‌آوردن جوانان به موسیقی‌های مبتذلی مانند رپ بودیم. عدم‌شناخت کافی از موسیقی اصیل ایرانی مهم‌ترین دلیل گرایش نوجوانان و جوانان به موسیقی‌های دیگر است.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی