شما اینجا هستید

سایر » سلول‌های بنیادی چیست؟
گروه : سایر

به گزارش اشراف- بدن ما کارخانه نهایی است که در آن هر سلولی کار خاصی برای انجام دادن دارد و به‌گونه‌ای شکل گرفته‌است که آن کار را به‌طور کامل انجام دهد.
سلول عضلانی فقط یک سلول عضلانی است و سلول عصبی فقط یک سلول عصبی است و گلبول قرمز تنها یک گلبول قرمز است. سرنوشت هر سلول در مرحله جنینی تعیین می‌شود و پس از آن نمی‌توان آن را تغییر داد، بااین حال جدیدترین تحقیقاتِ اخیر، کشف بزرگی برای علم مُدرن انجام داد و آن، کشف سلول‌های حیرت‌آوری است که سلول‌های بنیادی نام دارند و این توانایی را دارند که به هر نوع سلولی تبدیل شوند، به دلیل اینکه تخصص‌یافته نیستند.
دانشمندان از کشف خود بسیار هیجان‌زده شدند، زیرا می‌توان از آنها برای ترمیم اندام‌های آسیب‌دیده، استخوان‌ها یا غضروف‌ها استفاده کرد، همچنین آنها در درمان بیماری‌هایی به ما یاری می‌رسانند، مثلاً در ساختِ سلول‌های مغزی جدید برای درمان مبتلایان پارکینسون یا می‌توان از آنها برای ترمیمِ سیستمِ ایمنی آسیب‌دیده و حتی بازگرداندن فلج مغزی یا رشد مجدد اندام‌های ازدست‌رفته استفاده کرد. کشف سلول‌های بنیادی برای پزشکیِ مدرن، بسیار بزرگ است و تأثیرات عظیمی دارد.

دو نوع سلول بنیادی در انسان وجود دارد: سلول‌های بنیادی جنینی و سلول‌های بنیادی بالغ.

سلول‌های بنیادی جنینی تخصص نیافته‌اند و می‌توانند به هر نوعی از سلول توسعه یابند. سلول‌های بنیادی بالغ تخصص یافته‌اند، اما برخلاف سلول‌های بنیادی جنینی نمی‌توانند به انواع سلول‌ها تبدیل شوند. سلول‌های بنیادیِ بالغ از بافت‌ها گرفته می شوند، مانند: مغز استخوان و همان‌طور که از نامِ سلول‌های بنیادی جنینی مشخص است، از جنین‌های استفاده نشده‌ای که از درمان‌های باروری برجای مانده‌اند، خارج می‌شوند.
در حالی که کشف سلول‌های بنیادی پتانسیل عظیمی را برای پزشکی مدرن ارائه می‌دهد، ملاحظات اخلاقی و اجتماعی زیادی هست که باید درنظر گرفته شوند. تحقیقات زیادی در گذشته و حال نیاز است تا کشف شود که دقیقاً چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توانیم کنترلشان کنیم تا آنچه را که می‌خواهیم انجام دهیم و نه‌فقط رشدِ غیرقابل کنترل.
در حال حاضر، سلول‌های بنیادی در درمان‌ها استفاده می‌شوند. اخیراً در سال ۲۰۱۶ مطالعه آزمایشی در حال انجام است تا از سلول‌های بنیادی برای راه‌اندازی مجدد سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به ام اس استفاده شود تا آنها مجدداً مقداری تحرک داشته‌باشند. استفاده از سلول بنیادی برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌های خونی و سیستم ایمنی بدن، در حال حاضر گسترده‌ترین درمان با سلول‌های بنیادی است. سالانه بیش از ۲۶۰۰۰ بیمار با سلول‌های بنیادی خون در اروپا درمان می‌شوند. اخیراً یک درمان جدید با سلول‌های بنیادی برای ترمیم آسیب به قرنیه تأیید شده‌است.
درمان‌های سلول بنیادی در تلاش برای حفاظت از کرگدن نیز کاربرد دارند و همچنین برای دیگر گونه‌های در معرضِ خطر. یک مباحثه بزرگ اخلاقی و اجتماعی در مورد سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی درمانی است. این مفهوم درواقع شبیه‌سازی یک بیمار است که جنینی را از سلول‌های شبیه‌سازی شده رشد می‌دهد و سپس سلول‌های بنیادی از جنین برای رشدِ اندامِ خاصی که مورد نیاز بیمار است، استخراج می‌شود. بدن بیمار این عضو را پس نمی‌زند، زیرا از سلولِ بدنی خودِ بیمار ساخته شده‌است. بحث اخلاقی بر این موضوع متمرکز است که چه زمانی زندگی آغاز می‌شود؟ آیا جنین زنده است؟ همچنین، بعضی مردم این عقیده ما را دوست ندارند و  معتقدند انسانی نیست و خدا را بازی می‌دهیم. سلول‌های بنیادی غیرتخصصی در گیاهان نیز هستند و می‌توانند به سلول‌های گل، ریشه یا برگ تبدیل شوند. برخلاف سلول‌های حیوانی، برخی سلول‌های گیاهی، غیرتخصصی می‌مانند و سپس می‌توانند به هر نوع سلول از گیاه تبدیل شوند. سلول‌های گیاهی غیرتخصصی در کنار هم جمع می‌شوند و به ساختاری به‌نام مریستم یا سرلاد تبدیل می‌شوند. در حالی که حیوانات در بزرگسالی رشدشان را متوقف می‌کنند، در گیاهان این اتفاق نمی‌افتد، زیرا ساقه‌های مریستم تقسیم می‌شوند تا سلول‌ها را تولید کنند و درنتیجه این امر گیاهان را قادر می‌سازد تا در طول زندگی‌شان هم در ارتفاع و هم در عرض به رشدشان ادامه دهند. آنها همچنین سلول‌هایی تولید می‌کنند که به گُل و برگ تبدیل می‌شوند.

رای تماشای سایر ویدئوهای مرتبط با این موضوع کافه سلامت را تماشا کنید.

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

دنیای موسیقی | آخرین خبرها از دنیای موسیقی